דעות

איזוק הכלואים העזתים בעת טיפול רפואי – חידוד הדילמה

האם ההסכמה לטפל בכלואים מכוסי עיניים הכפותים בארבע גפיים למיטה מנרמלת את המשך האיזוק המופרז, או מעידה על חוסן ערכי של מערכת הבריאות ועל התנהגות תואמת ערכי האתיקה עליהם הצהירו הרופאים?

חייל ישראלי קושר את ידיו של אסיר פלסטיני. צילום ארכיון: פלאש 90

ההתקפה הברברית של החמאס בשבעה באוקטובר והחשיפה לזוועות שהתרחשו שם הציבה בפנינו אתגרים ודילמות מוסריות וערכיות בעוצמות שלא הכרנו בעבר. המציאות הקיצונית הובילה לכך שנפתח מתקן רפואי בשדה תימן לטיפול בפצועים כלואים המגיעים מעזה במהלך הלחימה.

חובת מערכת הרפואה בישראל לטפל בכל אדם הובהרה על ידי משרד הבריאות ובמכתבים ובמאמרים מלשכת האתיקה של הר"י. ואכן, למרות הקשיים, הכלואים העזתיים מקבלים טיפול רפואי, בין אם בשדה תימן ובין אם בבתי החולים, כאשר מתעורר בכך הצורך. הצוותים הרפואיים מטפלים במסירות בכלואים ומוכיחים שגם במקרי קיצון אין מקום לשיפוטיות במתן טיפול רפואי. במדינות נאורות קיימת חלוקת תפקידים ברורה: בית המשפט מעניש פושעים ומחבלים ואנשי רפואה מטפלים בבני אדם, טובים ורעים ככל שיהיו.

בשבועות האחרונים עלו לכותרות בארץ ובחו"ל עדויות על כך שהכלואים, גם בזמן פציעה וחולי משמעותיים, מוחזקים בעודם כפותים למיטה בארבע גפיים עם כיסוי עיניים בכל שעות היממה ולאורך כל זמן האשפוז. הצרכים נעשים בחיתול ורק בשבועות האחרונים מאפשרים להם לאכול אוכל מוצק (בעודם אזוקים).

בתקופת מלחמה וסערת רגשות, צורת האיזוק בזמן טיפול עלולה להיראות שולית. אולם, מציאות זו אינה קבילה או סבירה בשום סטנדרט רפואי ובסופו של דבר פוגעת בנו כחברה. אחזקת כלואים באופן שתואר לעיל גורמת לסבל ולכאב משמעותיים ונחשבת לעינוי בניירות בינלאומיים. אנו נמצאים בתקופה מבלבלת, בה ערכים, דעות ורגשות מעורבים זה בזה בעוצמות גבוהות. בתקופות סוערות של חוסר בהירות, חשוב להיזכר בכללים הבסיסיים שהנחו אותנו עד כה ולאפשר להם להיות לנו מצפן מעשי עד שהאבק ישקע.

נהלי משרד הבריאות וכללי האתיקה מחייבים את הצוותים הרפואיים להתערב ולדרוש שחרור מאיזוק בזמן טיפול, בייחוד אבל לא רק, במצבים רפואיים שמונעים מסוכנות או כשיש באיזוק לגרום נזק למטופל

במדינת ישראל כוחות הביטחון הם האחראים על צורת אחזקת אסירים וכלואים ולא הצוותים הרפואיים או בתי החולים. עם זאת, נהלי משרד הבריאות וכללי האתיקה מחייבים את הצוותים הרפואיים להתערב ולדרוש שחרור מאיזוק בזמן טיפול, בייחוד אבל לא רק, במצבים רפואיים שמונעים מסוכנות או כשיש באיזוק לגרום נזק למטופל, כגון זה שמונע תזוזה לתקופה ממושכת:

  • "כל מטופל, כולל עציר או אסיר, זכאי לקבל טיפול רפואי כשהוא ללא הגבלה גופנית. למרות הנ"ל במקרים קיצוניים קיים משיקולי ביטחון הכרח לכבול מטופל. בכל מצב בו לדעת הרופא כבילת המטופל עלולה לפגוע בו ובזכויותיו או אינה דרושה, על הרופא לדרוש מהגורם הבטחוני את שחרור המטופל מהכבילה ונקיטת אמצעי אבטחה חילופיים במידת הצורך (מתוך חוזר משרד הבריאות - "הנחיות לכבילת עצירים ואסירים במוסדות רפואה" 44/2005 ומכתב מנכ"ל משרד הבריאות, דצב' 2019).
  • בהתאם לנהלי האתיקה של הסתדרות האחים והאחיות בישראל, "כל מטופל במשמורת זכאי לקבל שירות רפואי חופשי מהגבלה. כבילת מטופל בין כותלי בית חולים היא מעשה קיצוני וחריג המוצדק אך ורק למניעת סיכון ממשי ומיידי לפגיעת המטופל בעצמו או באחרים ובאם הוכח כי אין אמצעי אחר כדי למנוע את הסיכון. חובת הצוות המטפל לדרוש את הסרת הכבילה אם היא אינה נחוצה לדעתו, ולא רק באם היא פוגעת במתן הטיפול הרפואי (גופנית ונפשית). על המטפל לדרוש שימוש באמצעים חלופיים - כמו תנאים סביבתיים מגבילים, או הצבתו של שומר נוסף כתחליף לשימוש בכבילה" (דף עמדה בנושא כבילת אסירים, לשכת האתיקה של הסתדרות האחיות והאחים בישראל, דצב' 2005).

השאלה היא לא איזה סוג של אנשים הם הכלואים, אלא אילו הם הערכים והמוסר שלנו, המטפלים. כלומר, עצם הטיפול והיחס שאנו נותנים הוא שמגדיר אותנו, ולא מעשי המטופלים שלנו. עצימת עיניים נוכח איזוק מענה משמעה ניצחון האויב, שכן מתן טיפול בצורה כזו פוגעת בנו כעם תוך כרסום היסודות הנאורים עליהם הוקמה המדינה.

השאלה היא לא איזה סוג של אנשים הם הכלואים, אלא אילו הם הערכים והמוסר שלנו, המטפלים. עצם הטיפול והיחס שאנו נותנים מגדיר אותנו, ולא מעשי המטופלים. עצימת עיניים נוכח איזוק מענה משמעה ניצחון האויב

מעבר לפן הערכי חברתי של איזה סוג של אנשים אנו רוצים להיות, אף במצבים קשים להכלה, גם בפן המעשי יש סכנה באחזקה לא נאותה של מטופלים כלואים. כאשר הסכר של גבול המותר והאסור נפרץ - המדרון החלקלק מוביל להשפעות רוחב על מגוון נושאים בתוך החברה שלנו. מה שהיה אתמול חריג וקיצוני הופך להיות מחר סטנדרט גורף במצבים נוספים.

הדרך היעילה ביותר לשמור על הזכויות שלנו ושל הקרובים לנו היא להילחם על זכויות אלה שרחוקים לנו. בשולי הדברים אפשר גם להזכיר שפרסומים מחוץ לישראל על מציאות שדה תימן לא תורמים להסברה ולתדמית של הרפואה הישראלית בעולם. הצבא האמריקאי עדיין מנסה, וללא הצלחה, להתנער מהכתם שדבק בו בעקבות העדויות על צורת אחזקה בלתי הולמת של עצירים בגואנטנמו אחרי ההתקפה של 11.9.

יש לאזן בין החובות האתיות שתוארו לעיל לבין החובה לשמור על בטיחות הצוות המטפל והחברה וזהו ערך עליון. הטיפול בכלואים טומן בחובו סכנות ואתגרים איתם גופי הביטחון מתמודדים. עם זאת, בהתאם להלכה בישראל, איזוק אינו תחליף לחסר בכוח אדם או אמצעי הגנה אחר ובוודאי שאינו חלק מהענישה. הפתרון של איזוק בארבע גפיים באופן רציף לאורך ימים ושבועות וכיסוי עיניים לא יכול להיות כביל במדינה נאורה ויש למצוא לכך תחליפים ראויים.

מנסיוננו בשנים האחרונות בנושא איזוק אסירים ועצירים בבתי חולים, עולה כי תוספת שומרים והתאמת סביבת שהייה לכלואים עשויות לאפשר את הקלת האזוק. בין הכלואים העזתים, מן הסתם, יש מנעד של מסוכנות ממחבלים ועד אזרחים שאחרי חקירה משוחררים חזרה לעזה. תפקיד גופי הביטחון להעריך פרטנית את הסיכון ולהתאים את מספר השומרים הנדרשים:

  • "כל עציר או אסיר זכאים להיבדק ולקבל טיפול כמו כל אדם אחר ללא כבילה לאזיקים. הכבילה איננה מעשה שבשגרה והיא מובצעת רק בהעדר אמצעי אחר פחות בחומרתו. כבילה איננה תחליף לחסר בכוח אדם הנדרש לשמירה על המטופל") נייר עמדה של הלשכה לאתיקה של הר"י, דצמבר 2008).

נשארת דילמה, האם על רופאים לסרב לטפל במטופל שמוחזק שלא בהתאם לכללים, במידה שדרישתם להתאמת האזוק נדחתה. מחד, במציאות של היום, הצוותים הרפואיים המטפלים בכלואים עושים זאת מתוך שליחות ערכית. מדובר במטפלים עם המוסר הגבוה ביותר אשר מוכנים לטפל גם במי שפגע באחרים. הכותבים מוקירים ומעלים על נס את עשייתם במציאות רגשית קשה. מאידך, ניתן לצטט מתוך נייר העמדה של לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית:

  • "הכבילה גורמת סבל ולעתים גם נזק והיא עלולה לפגום באיכות הטיפול הרפואי. עצם ההסכמה לטפל באדם כבול עלולה להתפרש כאילו הרופא הפך חלק ממערכת האכיפה וזנח את כללי האתיקה של הרפואה" (מתוך נייר עמדה של ההסתדרות הרפואית בישראל – כבילת אסירים ועצירים בבתי החולים, דצמבר 2008).

האם ההסכמה לטפל בכלואים מכוסי עיניים הכפותים בארבע גפיים למיטה, ללא יכולת תנועה, מנרמלת בסופו של דבר את המשך האיזוק המופרז, או מאידך דווקא מעידה על חוסן ערכי של מערכת הבריאות ומהווה התנהגות תואמת ערכי האתיקה עליהם הצהירו הרופאים?

הכותבים, ד"ר תמי קרני, יו"ר בית הדין של הר"י; פרופ' דן טרנר, נציג לשכת האתיקה של הר"י בתחום איזוק עצירים בבתי חולים

נושאים קשורים:  דעות,  איזוק,  אתיקה רפואית,  פרופ' דן טרנר,  ד"ר תמי קרני,  שדה תימן,  מחבלים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.04.2024, 09:16

אין צורך להפוך כל נושא לסוגיה אתית ולהתפלסף בשם הנאורות.
העניין הוא פשוט, האיזוק נועד בעיקרון להגן. אני לא מוכן לטפל במחבל או באזרח עזתי בעת הזאת (לצערי כולם שם בחזקת מחבלים. שאלו את תושבי העוטף. כולם תומכי חמאס) כאשר יש סיכון ולו הקל ביותר שהוא יגרום לי לנזק, לא משנה כמה שוטרים או חיילים יהיו מסביב.
טיפלתי בהרבה עצורים/ אסירים יהודים בבי''ח וכולם היו אזוקים 24/7 מבלי לכנס את ועדת האתיקה.
עוד דבר, האיזוק גם נועד להעניש. מגיע להם עונש גם בתוך כותלי בי''ח. עונש על סבל ונזק בל יכופר שגרמו לנו. העונש חל גם על חולה. זה עונש שהם ראויים לו לפי כל אמת מידה ולגרוע ממנו...

אנונימי/ת
26.04.2024, 09:44

צודק לחלוטין. יש להשוות את תנאי המחבלים לתנאי החטופים. כל דבר שיוצר לחץ על החמאס, מקובל.

לא הבנתי את השורה התחתונה - על סמך העקרון הנעלה שלכם , עלי לעזוב מחר ולתת לבני אדם למות או לא לתת להם תרופות ? או לקבל את השוואתי לגרועים שבבני האדם. ( זה תיכף יהא כאן באנונימים המגיבים) . תרשמו את שמות כל הרופאים והאחיות ותוציאו אותם מהר"י.

אנונימי/ת
26.04.2024, 17:44

פרופ' דונחין הנכבד, יש קצת מרחק בין הענישה שבאיזוק לבין הימנעות מטיפול, הלא כן?!. אבל זה כיף לעשות פופוליזם, אז למה לא?
למרות שבמדינה מתוקנת זה היה אמור להיות הגורל של חיות אדם שרצחו ואנסו בצורה הכי סדיסטית את אחינו ואחיותנו.
לנשק את היד שמכה אותך, זה מוסר נוצרי שלא מקובל עלי...
הסיפא של דבריך צריכים להדאיג כל דמוקרט ואדם משכיל באשר הוא.

01.05.2024, 21:00

יש רגעים בחיים שאתה צריך לבחור צד.... אז תבחר...
ואגב, איום בסילוק מהר"י..... איפה האיום? ועוד דבר. אחים/אחיות אינם חברי הר"י לידיעתך....

אנונימי/ת
26.04.2024, 09:20

לפעמים אני תוהה עד כמה משועממים כותבי המאמר ואם לדעתם שאר בעיות העולם כבר נפתרו..

אנונימי/ת
26.04.2024, 10:06

מעניין שהאתר הזה יש לו דעות מוסריות מאד מסוימות אפילו דעה אחרת לא מתפרסמת פה , ברור לכל בר דעת שאין זה מוסר יהודי
המחבלים דינם מוות המילה חמלה או רחמים בכלל לא קשורה אליהם
הם אנסו בזזו כרתו איברים שרפו תינוקות ורצחו נשים זקנים וילדים אין שם חפים (גם האזרחים השתתפו בטבח)
אפילו עצם הטיפול הרפואי פה הוא עיוות
מספיק כבר לחשוב שאם נתנהג אליהם כמו מטופלים אנחנו נהיה טובים מהם. אנחנו נהיה טובים אם נדע להגיד שזה הרוע ואותו צריך להשמידכדי שלא יהיה יותר רוע וזו האמת
את הרחמים והחמלה תחסכו למי שבאמת מגיע
המרחם על אכזרים סופו להתאכזר על רחמנים

26.04.2024, 13:53

צריך להפסיק לאפשר להגיב באופן אנונימי ופחדני!!!!

אנונימי/ת
26.04.2024, 16:01

שניה אחרי שהבולשביקם יעלם

26.04.2024, 23:07

צריך לאפשר להגיב רק בשם ולא באנונימיות
האנונימיות מאפשרת ל"רופאים" להגיב בצורה מכוערת ( רציתי לציין "בצורה לא מוסרית" , אבל המושג " מוסר" נלעג בעיניהם). אם הם היו מחויבים להזדהות ספק אם היו מפרסמים את תגובותיהם, מחמת הבושה.

אנונימי/ת
27.04.2024, 23:18

האנונימיות אינה מחמת "הבושה" אלא מחמת "הפחד" וסתימת הפיות בהם המערכת מתברכת

אנונימי/ת
26.04.2024, 15:52

ממתי מומחיות בקרוהן וקוליטיס כוללת הכשרה באתיקה? מתי בהר״י תפסיקו להתייחס לאתיקה כתחום שכל אחד מוסמך וכשיר להיות שופר מוסרי?

27.04.2024, 09:38

הכלל ברשתות החברתיות לגבי אנונימים פחדנים ופרובוקטיבים (טרולים) הוא: "אל תאכיל את הטרול". פשוט לא להתייחס.

אנונימי/ת
27.04.2024, 19:36

לכן הרמה של הדיון המלומד של הכותבים מהוללים שואפת ל....

אנונימי/ת
03.05.2024, 18:05

אז למה התייחסת?

27.04.2024, 16:43

תודה רבה לד"ר תמי קרני ופרופ' דן טרנר על העלאת השאלה האתית החשובה מהם ערכי המוסר שלנו כמטפלים ללא תלות כמה נפשע המעשה שעשו המטופלים בהם אנו מטפלים גם בימים קשים אלה. זה גם המקום להביע הערכה גדולה לכל הרופאים והאחיות המתנדבים לעבוד במתקן שדה תימן,
כמו כל קודמיי חושבת שאין לקבל תגובות בעילום שם.

אנונימי/ת
27.04.2024, 19:41

חייבים להגיב בעילום שם לבליל הכתבות מטעם, הפרוגרסיביות והחוזרות על עצמן בהתבכיינות בלתי פוסקת.
כן.
צריך עונש מוות למחבלים.
כן.
יש לאסור אותם כך שלא יוכלו להניד עפעף. ממש כמו הבלהות שהם טבחו ועוללו, כמו מה שהם גרמו וגורמים לחטופים.
ממש כמו שהם כבלו את הילדים, הטף, הצעירים והמבוגרים טרם אנסו וכרתו והשחיתו ולפני שהם הציתו אותם בחיים.
וכל עוד מצב הרוח הבולשביקי הכפייתי האוסר דיעה הישרדותית מול פני הנוחבה שורר פה, נוח וחשוב וקיומי להישאר מאחורי עילום השם.
שלכם באנונימיות.

27.04.2024, 22:19

אם לדעתך מה שאתה אומר לגיטימי , מדוע באנונימיות, ואם אתה צריך להתבייש במה שאתה אומר- אל תגיד.
התירוץ על מצב רוח בולשביקי ( מה זה? ) , חסר בסיס , אלא אם אתה מתכוון למדיניות החדשה של משטרת ישראל בהנהגת בן-גביר ( אבל אז אתה לא צריך לפחד, להיפך).

אנונימי/ת
28.04.2024, 00:08

ד"ר פפו הנכבד, אשמח אם תענה בכנות על שאלתי.
מה היית עושה אילו הייתי עונה שלא בעילום שם והיה מתברר לך שאני רופא תחת סמכותך, האם היית ממשיך להתייחס אליי באותו הכבוד וההערכה?

28.04.2024, 14:10

אם הדברים שלך מביישים אותך, לדעתי הייתי מתייחס אליך בצורה מקצועית בלבד. היום אין רופאים שעובדים תחת סמכותי.
ולחילופין, אם קיימים אנשים שהינם בעלי סמכות בעבודתי, והם תומכי בן -גביר או דיעותיו ( זה לא ממש נדיר בין הרופאים) זה לא היה מפריע לי להביע את דעותי , כיוון שאני לא מתבייש בהם.

אנונימי/ת
30.04.2024, 07:49

ד"ר פפו הנכבד, מודה לך על הכנות.
בתשובתך הסברת למעשה מדוע יש המעדיפים להשאר תחת מעטה אנונימיות - לא מפני הבושה כיוון שגם אני אינני בוש בדעותי, אלא מפני שאתה והדומים לך עלולים להתייחס אליי "רק בצורה מקצועית" שכמובן לכל בר דעת יכולה להיות מוטה מהתפישה שלך לגבי אישיותי ודעותיי ולהשפיע על הקרירה שלי וכו'.
בזאת איני חפץ.